Pages

Donnerstag, 6. März 2014

transdisciplinarity-net - Network for Transdisciplinary Research

td-net is the primary Swiss contact point for researchers and funders in the field of inter- and transdisciplinary research and teaching.
As a platform, td-net advances the mutual learning between inter- and transdisciplinary researchers and lecturers across thematic fields, languages and countries and thereby supports community building.
As centre of competences td-net disposes of expertise, methods and tools for coproducing knowledge. By use of these competences td-net supports inter- and transdisciplinary projects in research and teaching in order to bring them to fruition.
td-net assists the Swiss Academies of Arts and Sciences in facilitating exchange and collaboration between disciplines and between science and society.

Origin
Since 2008 the Network for Transdisciplinary Research (td-net) has been an initiative of the Swiss Academies of Arts and Sciences. In 2000 the Swiss Academic Society for Environmental Research and Ecology (SAGUF) launched the network. It was taken over by the Swiss Academy of Sciences (SCNAT), with support of the three further Swiss Academies in 2003. The network was initiated to advance transdisciplinary research in all thematic fields. Its origins are, however, the experiences made in the fields of environmental and sustainability research.

http://www.transdisciplinarity.ch


---------------------------------------------------------


Collegium Helveticum - Laboratorium für Transdisziplinarität
http://www.collegium.ethz.ch
Das in der Semper-Sternwarte an der Schmelzbergstrasse 25, in Zürich beheimatete Collegium Helveticum versteht sich als Laboratorium für Transdisziplinarität: Kern und Vision dieser 1997 gegründeten Einrichtung ist der Austausch zwischen Natur-, Technik-, Geisteswissenschaften, Kunst und Medizin. Gemeinsam getragen von Universität Zürich und ETH Zürich, nutzt es in einzigartiger Weise das Potenzial zweier renommierter Hochschulen am Standort Zürich. Es schafft den Rahmen für die Erarbeitung neuer Perspektiven in projektgebundenen Prozessen disziplinären Austauschs und führt vor, wie durch den Dialog zwischen den Wissenschaften übergreifende Konzepte und neue Verfahren entwickelt werden können. Während es bei Interdisziplinarität darum geht, bereits vorhandene Wissensbestände aus verschiedenen Disziplinen ergänzend zusammenzuführen, ist das Ziel von Transdisziplinarität die Entwicklung von Konzepten und Verfahren, die über das disziplinär etablierte Wissen hinaus gehen respektive dieses zu erweitern und gegebenenfalls auch zu revidieren erlauben.