Pages

Freitag, 10. Januar 2014

John Cage - Lecture on Nothing

Der Begriff des Nichts ist bei Cage nicht relevant.
Es ist kein Vortrag über das Nichts, sondern es geht um nichts.

Ein performativer Widerspruch.

Gibt es Extreme, die sich nicht in einen performativen Widerspruch verwickelt?

Das Neue taucht immer an der Grenze zwischen Ordnung und Unordnung auf.

Alle Vorträge sind Lectures on Nothing.
Erwartung: Etwas Neues. Der Gegenstand lässt sich nicht im vorherein antizipieren.

Denken - Prozess, das Nicht-fertige, Erweiterbare
Wissen - Produkt, das denken ist dann beendet
Wissen als Prozess - definierte Form / Methode

Lecture on Nothing: Der Prozess soll nicht ein Produkt vor dem Produkt sein, soll nicht greifbar, nicht methodisch sein.

Das Kunstwerk in ein Kraftfeld bringen. Das Denken hat keinen fertigen Gegenstand, ist ein Kraftfeld.

Poesie ist, wenn Zeit in einer Form organisiert ist.

Poesie, ein Tun in Gelassenheit.




View score of "Lecture on Nothing" (1959) [PDF, 2.4mb]

8a. Lecture On Nothing, for speaker (41:04)
Performed by Frances-Marie Uitti

From the album Frances-Marie Uitti "Works for Cello; Lecture on Nothing", (EtCetera Records, 1991)

8b. Lecture on Nothing, for speaker
Performed by Kaegan Sparks (2006)
Concept, voice, and recording by Kaegan Sparks. Edited by Steve McLaughlin.

John Cage's "Lecture on Nothing," published in his collection Silence in 1961, is scored to a rigorous regularity: 48 units of 12 lines and 48 measures each. The text itself is repetitive and at times excruciatingly boring, dwelling in Section IV on the tonic phrase "If anybody is sleepy, let him go to sleep." A reading for voice and metronome, this audio rendition intermingles with the ambient noises of Christian Marclay's sound work medley in the 2007 exhibition Ensemble at Philadelphia's Institute of Contemporary Art. The text is intoned in time, as per Cage's incongruous instructions: "[not] in an artificial manner...but with the rubato which one uses in everyday speech."

Quelle: www.ubu.com

John Cage playing amplified cacti and plant materials with a feather
John Cage performing on Nam June Paik's TV special called 'Good Morning Mr. Orwell' from 1984. In the beginning, we see that Cage is joined by Takehisa Kosugi and one other unidentified person. perhaps they were performing a composition or improvisation that they would have done during a Merce Cunningham dance. there is also a cut away to a Joseph Bueys piano performance art piece.